Sedar tak sedar, hari ini adalah ramadhan yang ke-19 umat Islam menunaikan rukun Islam yang ketiga ini. Semoga kita dikurniakan barakah di bulan yang suci ini dan diterima ibadah yang dilaksanakan. Ramadhan ke-19 bermakna kita masih ada 10 ramadhan lagi dan selepas itu Hari Raya Aidilfitri! Kalau kanak-kanak suka la raya kan dapat duit raya tapi kita yang dah dewasa ni kalau nak beratur sekali dengan budak-budak nak duit raya memang malu. Terpaksa la buat selamba buat tak tahu tunggu pakcik-makcik hulur duit raya kan. Padahal yang dewasa ni la yang sangat memerlukan duit apatah lagi yang sedang belajar memang banyak duit yang nak pakai.

Nasib baik semua pelajar IPTA dan IPTS layak mendapat bantuan dari Menteri kita iaitu pada tahun lepas berbentuk Baucar Buku yang bernilai RM250 dan bermula tahun ini bertukar ke Kad Diskaun Siswa 1 Malaysia (KADS1M) juga bernilai RM250. Tetapi sayangnya ramai yang merungut dan bengang bila ada yang belum dapat KADS1M dan dikatakan prosesnya menyusahkan mahasiswa. Yalah kalau dah buat permohonan yang perlu dibuat bulan tiga yang lepas tapi sampai sekarang masih ada yang tak dapat, siapa je yang tak angin kan. Siapa yang belum dapat lagi KADS1M tu boleh la baca detail kat bawah ini;

KADS1M, kad siswa pelajar 1 malaysia, kad siswa, baucar buku 2017, bank rakyat,


LANGKAH 1: Sila abaikan LANGKAH 1 memandangkan permohonan sudah ditutup pada bulan March 2017. Boleh rujuk cara permohanan di entry "CARA MEMOHON KAD DEBIT PELAJAR 2017" untuk tahun hadapan bagi pelajar baru.

LANGKAH 2: Kalau dah buat e-permohonan tu dan seperti dinyatakan, siswa kena tunggu sampai pihak Bank Rakyat email ke alamat email yang diisi dalam borang. Yang mana tersalah atau terlupa email tu nasib kau orang lah kena call tanya Bank Rakyat, itu pun kalau diangkat. Nak fast respond boleh terus ke bank ya. Ada yang mengatakan tempoh e-mail dihantar adalah sampai bulan September 2017 jadi yang mana belum dapat, sila tunggu Bank Rakyat email anda atau boleh check status permohonan secara online di laman web (SEMAK STATUS PERMOHONAN KADS1M). Lupa cawangan Bank Rakyat mana? Jangan risau, dalam email atau keputusan semakan online ada nyatakan maklumat cawangan pengambilan KADS1M.

LANGKAH 3: Setelah dapat email atau keputusan semakan menyatakan yang kita layak menerima KADS1M tu, boleh la ke cawangan Bank Rakyat (seperti dinyatakan) dan JANGAN LUPA BAWA mykad/IC (asal dan satu salinan) beserta kad pelajar (asal dan salinan) dan print out sekali email yang kau orang dapat tu bagi rujukan bank. Nanti dah pergi bank tu, bagi tahu je kat guard yang jaga kata nak ambil kad siswa dan nanti dia akan bagi kita nombor giliran. Ini kat cawangan bank Rakyat kat tempat Ainaa la, lain cawangan tak tahu sama ke tak. Tunggu nombor dipanggil, bagi IC, kad pelajar dan cetakan email kepada petugas. Nanti kena tandatangan borang, buat pengesahan ibu jari, pegawai bank akan bagi satu surat yang berisi KADS1M dan password kad bank dalam surat tersebut. Jangan risau, kejap je prosesnya. Bila dah dapat sila terus ke mesin ATM/CDM untuk tukar password kad bank.

Maka penantian kau orang berakhir sudah.... Dapat la KADS1M!

KADS1M, kad siswa pelajar 1 malaysia, kad siswa, baucar buku 2017, bank rakyat,

Ainaa pula bulan lepas lagi dah dapat email Bank Rakyat. Kira dalam kebanyakan kawan-kawan Ainaa la yang terawal dapat KADS1M ini maka 'beriak' la kita depan kawan-kawan. Hehehe Sayangnya tak sampai 5 minit kad siswa Ainaa dah tak ada pulus sebab dapat je kad tu terus keluarkan duit untuk buat passport, maka berhuhu la Ainaa. Sadis tak sadis tak apa, sekurangnya dapat save bajet dengan guna KADS1M. Bagi yang dah dapat, selamat berjoli lah ya dengan kad siswa RM250 tu dan yang belum dapat tu sabor je laa ya.

7 Comments

  1. Untung siswazah2 skrg ada kad macam ni. Kami dulu2 xde.hee

    ReplyDelete
  2. Dah selamat tebus duit..hehe..alhamdulillah dapat awal...tapi skang ade lagi member yang stuck bila nak tebus.

    ReplyDelete
  3. kalau xdapat emel cmmna?///online kata dapat dah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pegi bank rakyat lepastu cakap nak ambik kad. Sebab sy pun tak dapat email tp dah ambik lepas tengok status online tu berjaya

      Delete
  4. I dah dapat kad tu tapi tiada 250 dlm. Minta tanya Tau kenapa ka?? :-(

    ReplyDelete
  5. saya tak dpt email tapi check online dh lulus boleh ke terus pegi bank? dan saya tak pegi amik lagi kad tu sampai sekarang tak pe ke? tak terlambat lagi kan?

    ReplyDelete