Menu wajib di pagi raya keluarga Ainaa ada banyak. Banyak sangat. Tapi Ainaa akan kongsi menu yang memang jadi tumpuan dan serangan ahli keluarga.


1) Kuzi

Ainaa rasa ada yang tak kenal kuzi ni apa sebab ada kawan Ainaa oang Kelantan sendiri tak kenal. Kalau nak tahu kuzi ni dah jadi macam tradisi kami sekeluarga setiap tahun raya. Menu yang wajib dan teratas dalam senarai menu rebutan. Bukan setakat adik beradik Ainaa je yang minat ni tapi semua ahli keluarga besar Ainaa. Biasa kita orang akan tempah roti dan roti jala banyak-banyak untuk cicah dengan Kuzi. Kuzi ni orang tak makan dengan nasi sebab kuah dia manis. Hanya makan dengan roti dan roti jala saja.

Orang yang buat kuzi ni dalam keluarga mestilah mak Ainaa. Setiap-setiap tahun buat, sekali buat macam nak kenduri walhal yang banyak-banyak tu kami je yang habiskan. Memang hantu kuzi betul.


2) Nasi Dagang

Nasi dagang pun selalu je ada dan kalau rasa yang betul-betul sedap itu tentulah nenek Ainaa yang buat. Orang lama, masak memang sedap lah. Tapi mak Ainaa pun masak sedap jugak, serba serbi tahu masak. ;)


3) Kek Raya

Kalau dulu biasa mak Ainaa yang buatkan, tapi sejak tahun lepas anak dara dia pulak yang ambil alih buatkan bila tiba hari raya. Hehe Terima kasih kepada kakak ipar Ainaa kongsikan resepi yang mudah dari blog Cikgu Suraya.


4) Lontong

Lontong ni setiap kali raya kejap ada dan kejap tak ada. Maksudnya, bukan setiap tahun raya ada sebab yang kena buatnya mak Ainaa. Dahla mak Ainaa yang buatkan kuzi, tambah lagi nak buat lontong? Memang tak lah. Jadi lontong ni kalau mak Ainaa gagahkan diri buat baru ada dalam menu di pagi raya. Kalau tak ada pun tak apa.... sebab lontong ni kan sayur je, jadi yang berumur dan yang minat saja yang makan. Budak-budak dan yang tak makan sayur memang tolak tepi lontong ni.



Itu saja menu wajib di pagi raya keluarga yang Ainaa ingin kongsikan. Nak senaraikan semua memang panjang lagi lah entry. Oh ya, lepas baca lap air liur yang meleleh itu ya. HAHAHA.

5 Comments