AFB FEEDS

Mengandung Gara-Gara Novel di Pasaran


ASSALAMUALAIKUM!

Diambil dari salah satu sahabat dalam FB yang post status ini :



PERKARA YANG PALING DITAKUTI SELAMA INI TERJADI JUA!!


Hal inilah yang sering saya dan kawan-kawan bercakap sejak terbaca novel yang ada unsur yang sepatutnya tidak ditulis atau tidak patut diolah dalam sesebuah buku bacaan . Saya tahu, novel yang ada unsur ini memang laris di pasaran. Tapi kita patut fikir akibat dan hukumnya kepada pembaca dan penulis sendiri. Jangan menulis hanya semata-mata nama!

Sebagai seorang pembaca/peminat tegar novel, memang banyak saya jumpa novel yang ada unsur begini. Kebanyakkannya masih terkawal. Tapi tetap ada juga novel yang tidak terkawal (mengolah hubungan intim suami isteri).

Patut diberi amaran keras kepada penulis dan pembaca. Tak kira penulis di buku atau blog atau mana-mana laman web/laman sosial. Jangan menulis cerita yang hanya untuk keseronokan diri dan pembaca. Kepada pembaca pula, pilihlah novel/buku bacaan yang tiada unsur yang tidak sepatutnya diolah dalam buku/novel.


PERINGATAN KEPADA SEMUA TERMASUK SAYA SENDIRI


You Might Also Like

10 Surat Cinta

  1. novel terakhir baca ayat2 cinta

    ReplyDelete
  2. penulis akan mati tapi penulisannya akan kekal..kalau penulisan ke laut..maka ke laut lah..huhuhu

    ReplyDelete
  3. Allahu Akbar.. pelunya dipndang serius.. jika tidak ianya akan trus mndorong kpada pbuatan tkutuk.. Nauzubillahi min zalik..

    ReplyDelete
  4. astafirullahhalazim..sampai mcm tu sekali penangan novel..

    ReplyDelete
  5. kadang2 tertanya juga..penulis novel kira x berdosa ke ble tulis cerita cinta ? sbbnyaa..org yg baca novel tu confirm2 fikiran melayang bila baca kann,mula berangan2...

    ReplyDelete
  6. terima ksih peringatannya...kalau buat mcm ne memang tak kemana ..menulis kerna mahu untung tp tdk fkir baik buruknya kan..?

    ReplyDelete
  7. em takutnya, btw thanks sharing :)

    ReplyDelete
  8. Itu lah yang paling menakutkan bila baca novel . Itu jugak yang ditakutkan penulis kan ? Tak dinafikan novel macam tuh best . Gaduh2 and then baik . Ada setengah tuh kena rogol bagai and kawen dengan orang yg buat dorang . Kaya raya ape sume tuh . Tapi semua tuh cumalah khayalan je . Tak sepatutnya benda camtuh berlaku . Kena berhati2 dalam berkarya .

    ReplyDelete
  9. bahayenya..
    kadang penulis inginkan keuntungan tanpa kesan dan akibatnya.
    tetapi knp penerbit buku tidak tapis dulu sebelum dicetak? itu jg mnjadi persoalan..huhu
    balas kunjungan =)

    ReplyDelete