Dari dulu lagi berangan nak ada trip dengan kawan-kawan. Konon lepas SPM berangan nak trip dalam Malaysia, nanti dah habis round Malaysia baru nak trip ke luar negara. Kononnya. Tapi tak sangka, Ainaa dengan kawan-kawan sebilik dah pergi untuk first trip kita orang iaitu ke Johor pada bulan sebelas yang lepas. Sebenarnya ini semua plan last minute. Last minute kawan-kawan Ainaa ajak pergi Johor memandangkan roommates ramai yang tinggal kat Johor so nak save budget penginapan dengan kenderaan, kita orang tumpang tidur kat rumah dia orang yang ada kat Tangkak dan Bukit Kepong. Plan awal yang bukan main rancang nak pergi Pulau Tioman tu tak menjadi pula. Itulah dah kata plan last minute nak bercuti selalu menjadi! Lagipun dalam Malaysia ni selain sabah dan sarawak, Johor la satu-satunya negeri yang Ainaa tak pernah jejak lagi masa tu. Kira lepas pujuk abah dan dapat greenlight dari big boss, dan yeay! Dapatla pengalaman menjadi anak Johor kejap.

11/11/2015 - Surprise for bithday girl
Kita orang naik bas dari Terminal Bersepadu Selatan pergi ke Tangkak, Johor dan perjalanan dari TBS itu hanya dua jam lebih. Sampai je ke bandar Tangkak, tunggu ayah kawan Ainaa ambil dan terus ke rumahnya dulu untuk rehatkan badan. Baik betul makcik layan kita orang. Sampai je terus dipelawa makan, paling best kami dihidangkan dengan ketam masak sambal dan sambal udang. Kenyang perut kami. Hehe Lepas habis makan, lepas maghrib.... Kita lancarkan misi kita! Dah jadi kebiasaan kita orang berenam, setiap kali birthday salah seorang dari kami akan kena prank. Ainaa pun kena jadi untuk kali ini kita orang buat prank jahat 'sikit'. Muahaha



Perang baling tepung dan telur! Nampak tak tu birthday girl penuh dengan tepung. Dan tak lupa jugak busuk dengan bau hanyir telur. HAHA kesian betul la. Sampai sekarang tudung yang kawan Ainaa pakai malam tu dah tak boleh pakai hingga ke hari ini, hanya sebab bau telur yang tak hilang. Kuat betul penangan telur ni. Tak apalah, buat kenangan nanti dah besar cakap kat anak "Tudung ni bau hanyir telur sebab prank kawan-kawan mak masa birthday mak muda-muda dulu." Hik. Akan menjadi kenangan buatmu sahabatku. =P



Malam itu juga selepas selesai kita orang prank dan makan burger kat Dataran Tangkak tu, kita orang ambil angin pusing-pusing Tangkak. Betul-betul ambil angin sebab bukak tingkat. Mana taknya dengan bau hanyir tak akan nak buka aircond. Dapat la tengok bandar Tangkak dan dapat tengok rumah paling besar kat Tangkak tu.


12/11/2015 - Berkelah di Gunung Ledang

Kata kawan ayah Ainaa, air terjun yang dia bawa itu tempat yang masih terjaga kebersihannya sebab yang ini sebelah belakang jadi orang pun tak ramai. Kalau tempat ramai orang tu, tempat situ dah kotor. Dan memang betul tempat air terjun yang kita orang pergi ni tak ada orang pun masa kat atas tu. Hanya kami berenam yang ada. Memanglah kita orang selesa sikit macam tu, tak ada nak sesak dengan orang lain. Tapi.... Lagipun bahaya kalau terjadi apa-apa, tak ada orang.... Sendiri fikir lah kan. Tapi sebab kita orang ni dah seronok sangat jadi tak terfikir pula dan tak sangka akan ada pengalaman pahit kami kat Gudung Ledang, Johor ni. Biarlah kami simpan kemas-kemas pengalaman ni, nak dicerita pun memang dah benda nak jadi. Ahaa, misteri tak! Kuakua.


Dah lama Ainaa tak mandi air terjun sebenarnya. Kali terakhir mandi air terjun di Gunung Stong tahun 2014, masa Ainaa join aktiviti mendaki gunung dulu.

Lepas je habis mandi di Gunung Ledang ni, kita orang terus pergi ke destinasi seterusnya iaitu rumah kawan Ainaa di Bukit Kepong, Johor. Ainaa lupa makan masa berapa dari Tangkak ke Bukit Kepong tu. Tapi sempat jugaklah Ainaa terlelap dalam kereta. Sampai je rumah kawan Ainaa kami rehat-rehat dan petangnya... Kita jadi anak kampung round Bukit Kepong dengan motosikal! Wah, merempit kaww.




Haaa Okay. Habis cerita. Penat den cerita panjang. Ada banyak lagi nak diceritakan dalam trip pertama kita orang ni tapi malas pulak nak taip panjang-panjang sebab ini pun dah rasa cukup panjang. Kan berjela sangat tak ada orang pula nak baca.

Lepas ini, trip kedua... Entah bila lagi. Semester tiga minggu depan dah nak masuk. Harap dapat laksanakan trip kedua dan trip ketiga untuk semester tiga selama lima bulan ini.

5 Comments

  1. seronoknye dapat mandi manda air terjun.. :)

    kawan aina tu dah kena tepung n telur boleh r goreng..hehehe gurau je..

    ReplyDelete
  2. wahh.. teringat dulu ain belajar dekat KMJ .aarghh rindu tangkak.

    ReplyDelete
  3. Best kan bercuti ngan kwn2 :)

    ReplyDelete
  4. wahhhh bestnya lama tak buat aktiviti outdoor

    ReplyDelete