CANTIK MENCARUT?

Masuk ke alam universiti ni, macam-macam 'feel' orang yang ada. Dan salah satunya, m.e.n.c.a.r.u.t! Ainaa memang tak suka dengan mencarut, dan memang benci kalau perkataan yang mencarut tu keluar dari mana-mana mulut lebih lagi dari mulut perempuan. Sekolah dulu, alhamdulillah kawan-kawan Ainaa semua jaga mulut, jaga kata-kata. Ainaa bukan nak kata kawan-kawan sekarang tak jaga mulut tapi memang setiap hari telinga ni ada je terdengar orang mencarut. Ada je terdengar perkataan yang tak elok.


Si cantik mencarut. Kalau tengok orang cantik (maksud cantik kat sini merujuk semua perempuan) sedap je mata memandang tapi sayang.... Ramai orang kecantikannya dikaburi dengan kata-kata carut. Mulut langsung tak jaga. Kalau melatah ke, bercakap dengan kawan ke ada je yang dicarutnya apatah lagi kalau marah. Memang sakit telinga dengar. Macam-macam yang keluar dari mulut. Mungkin bagi mereka itu hanya gurauan dan memang dah terbiasa tapi yang terbiasa itulah yang bahaya.

Tolonglah kaum hawa terutamanya, jaga lisan kita! Bukan nak menunjuk-nunjuk sopan atau berlagak atau nak hipokrit tapi tolonglaaaaaaah ada perasaan malu untuk mencarut. Nampak elok ke perempuan mencarut? TAK, kan. Kaum adam, elok ke perempuan yang suka mencarut? Ainaa khususkan soalan tu pada kaum adam. 


JANGAN BIASAKAN DIRI DENGAN MENCARUT!!

3 Comments

  1. Setuju. Sopan lah perbuatan percakapan dan segalanya

    ReplyDelete
  2. kena jaga tatasusila dan tatabahasa.....jgn mencarut

    ReplyDelete
  3. Betul. Sekali dah mencarut mmg susah nak kawal mulut. Mrncarut tanda kurang brzikir

    ReplyDelete